mediakanal

I ett pressmeddelande uppgav ZAK på onsdagen att kanalen RT DE förbjuds att sända i Tyskland eftersom den ”saknar nödvändiga sändningstillstånd”. Det rapporterar TT

Beslutet följer på flera månaders spänningar mellan Tyskland och Ryssland kopplat till RT:s tyska verksamhet. I september blockerade Youtube två tyskspråkiga RT-kanaler med hänvisning till desinformation kopplad till covid-19. Beslutet ledde till ryska hot om repressalier.

Så sent som den 22 december blockerades RT DE på tysk begäran av den europeiska satellitoperatören Eutelsat. Kanalen, som lanserades en vecka tidigare, har sedan dess varit tillgänglig via internet och mobilapp.

RT har kallat tilltaget ”olagligt”, och ett led i politiska påtryckningar från Berlin i tider av diplomatiska spänningar mellan Tyskland och Ryssland.

Kanalen har hänvisat till ett serbiskt sändningstillstånd som man anser ska gälla även i Tyskland. Men enligt ZAT saknar kanalen ett giltigt tillstånd enligt europeisk lagstiftning.

RT uppger att man trots myndighetens beslut inte har några planer på att sluta sända.

Ryska utrikesdepartementet uppgav i ett uttalande på onsdagskvällen att man vidtar motåtgärder.

”Vi har nu inget annat val än att börja implementera repressalier mot tyska medier ackrediterade i Ryssland”, löd uttalandet.

Statskontrollerade RT, som finansieras av Kreml, grundades 2005 som Russia Today. I dag omfattar bolaget tv-kanaler och nyhetssajter på engelska, franska, spanska och arabiska.

Från väst har RT vid upprepade tillfällen anklagats för att sprida desinformation och rysk propaganda.

Redaktionen

Print Friendly, PDF & Email
Jobb i Sverige